امروز

پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
نام نویسنده: 
سعید سربازوطن
مقطع تحصیلی: 
دانشجوی دکتاری عمران- سازه
چکیده مقاله: 

در قاب‌های خمشی فولادی اعمال هم‌زمان نیروی محوری و لنگر خمشی ناشی از بارهای افقی در ساختمان اعم از بارهای گسترده ناشی از بار سقف و بارهای متمرکز وارد بر قاب اجتناب‌ناپذیر است. در موقع زلزله لنگر خمشی ناشی از جابجایی طبقات ( دریفت) در ستون‌ها هم‌زمان با نیروی محوری(بارثقلی) و در تیرهای رابط قاب خمشی نیروی برشی، لنگر خمشی و نیروی محوری هم‌زمان ایجاد می‌گردد. میزان اثر سازه‌ای توأم نیروهای فوق در پای ستون و اتصال تیر به ستون و اثر آن بر مقاومت قاب خمشی مسئله پیچیده بوده که هنوز به‌طور کامل موردمطالعه و تجزیه‌وتحلیل قرار نگرفته است. اکثر مطالعات انجام‌یافته در این حوزه مربوط به اعمال بار چرخه‌ای با ایجاد جابجایی در قاب خمشی طبق پروتکل‌های استاندارد بوده که صرفاً مقاومت خمشی قاب تحت بار چرخه ای موردبررسی قرارگرفته است. بررسی پارامترهایی همچون اعمال هم‌زمان نیروهای سرویس(بار گسترده با بار متمرکز) با جابجایی ناشی از نیروی زلزله در شرایط و موقعیت‌های متفاوت یا انجام نیافته و در صورت انجام محدود بوده است. مطالعات خوبی در بخش اتصالات نیمه صلب قاب‌های خمشی تحت بارگذاری چرخه‌ای و یا در قاب‌های مهار بندی شده به‌صورت مجزا صورت گرفته است.